TV3 i la Fórmula 1

     Una mica de curiositat i unes cerques per internet m’han permès treure algunes conclusions en les aigües tèrboles de les relacions entre TV3 i la Fórmula 1. Evidentment no tinc els mitjans ni els coneixements per fer segons quins treballs d’investigació, però aquesta primera aproximació ens pot donar una mica la idea d’on ve tot plegat. És curiós perquè de tota la informació només una petita part prové de mitjans periodístics, que en aquest cas és bàsicament ‘El Triangle’. També a ‘El Debat.cat’ i ‘Economia Digital’ he trobat altra informació que m’ha ajudat a definir alguns punts. Amb tot, a cap mitjà dels que en diríem “referents” o “generalistes” (Avui, Periódico, Ara, Vanguardia…) no sembla que els interessi informacions d’aquest tipus.
     Ja en el seu dia vaig escriure un article ple de preguntes sobre el que crec que passa a TV3 a nivell informatiu, i en concret amb els esports, el futbol i la fórmula 1. En aquest cas, he intentat anar una mica més enllà, entrant en els interessos econòmics que hi ha al darrera. Òbviament, les conclusions no són excessivament sorprenents, però ens dóna una mostra -un més entre moltes- sobre com funcionen les coses en aquest tros país (el cas Pujol ens ratifica el que ja sabíem: som un país untat de dalt a baix per la cultura del pacte de la sociovergència amb diners públics i adjudicacions a dit). He de fer un agraïment al periodista Jordi Fortuny, doncs ha estat un article seu el que m’ha ajudat a estirar del fil. 
      Segons sembla, la dèria de TV3 per la Fórmula 1 es deu les pressions del “lobby del motor” convergent, capitanejat per l’exconseller de Cultura Jordi Vilajoana i l’actual vicepresident del Barça i “factòtum convergent”, Carles Vilarrubí. Segons informava ‘El Triangle‘, la relació de TV3 amb la Fórmula 1 serviria per treure rèdit al circuit de Montmeló, tot i que sembla que s’ha acabat convertint més en una càrrega.
     En aquest punt cal recordar que el circuit de Montmeló és propietat d’un dels múltiples consorcis publico-privats que gestionen el nostre país, sempre a través dels nostres amics els convergents. Aquest consorci està format per la Generalitat de Catalunya, el Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC) i l’Ajuntament de Montmeló. Va ser el 3 d’Octubre de 1986 quan el Parlament de Catalunya va aprovar per unanimitat una proposició de llei instant al consell executiu a “coordinar els organismes pertinents amb el fi d’estudiar i unir esforços per la creació d’un nou circuit permanent de velocitat”. He dit per unanimitat? Doncs això. És curiosa emperò la presència del RACC, organització -a priori- sense ànim de lucre i que és un “club”, i per tant com a tal, propietat dels seus socis. Tot i això, fa anys que no té unes eleccions internes perquè només hi ha una candidatura; en el seu equip directiu hi ha hagut, entre d’altres, ni més ni menys que personatges com el franquista Joan Antoni Samaranch o el madridista Florentino Pérez, i està presidida per Sebastià Salvadó des del 1985 (gairebé 30 anys, més que en Pujol i tot!). En els darrers anys s’ha dedicat a externalitzar part de la seva oferta, i ha provocat acomiadaments i aprimament de l’estructura treballadora, fet que ha estat denunciat reiteradament per la CNT i la CGT. He de dir que per més que ho he intentat no he trobat la seva estructura directiva interna. 
    Tornant al tema que ens ateny, sembla que no hi ha dades oficials (es veu que els pactes d’estat amb MediaPro no ho permeten), però s’estima que TV3 es deixarà entre 5 i 6 milions d’euros per temporada per la Fórmula 1, combinats amb uns gairebé 2 milions més en desplaçaments per a l’equip de retransmissió. Aquests 8 milions es queden curts dels 30 que es deixen en la LFP, tot i que és clar que aquí cada esport juga la seva pròpia divisió. Tot i això, el nexe entre TV3 i la Fórmula 1, en contra de tot pronòstic, no és MediaPro, ni cap cadena o empresa de drets d’imatges esportius, si no una empresa anomenada CVC Capital Partners. 
    ‘CVC Capital Partners’ és una empresa de capital de risc amb bastants anys d’història que, casualment, és l’inversora majoritària de ‘Formula One Management’ que és alhora l’encarregada de tancar els acords econòmics, comercials i de drets d’imatge de la Formula 1 i els seus equips. Vaja, la propietària efectiva del negoci de la Fórmula 1. Dóna la casualitat però que CVC Capital Partners compta entre els seus clients -a banda de centenars d’empreses més que rellevants a nivell internacional- amb una empresa que est diu Trebol Holdings, s.à.r.l. Ni idea, no? Doncs bé, és Trebol Holdings qui ens dóna la clau de volta, doncs és, juntament amb ‘La Caixa’, una de les principals accionistes d’Abertis (cal dir que en la mateixa web d’Abertis prou se’n guarden de dir que CVC no té cap tipus de “control” sobre Trebol Holdings).
    Sí, sí, d’Abertis; l’empresa convergent per excel·lència dirigida per l’empresari Salvador Alemany. Compte, Salvador Alemany, no és qualsevol persona, és ni més ni menys que el President del Consell Assessor per a la Reactivació Econòmica i el Creixement (CAREC); nomenat específicament pel president Mas. Entre d’altres coses compta també al seu currículum haver estat conseller del Transport Sanitari de Catalunya (cosa no gens estranya tenint en compte que CVC és propietària de Capio, una de les principals empreses untades per la gran estafa de la Sanitat Catalana, com ha denunciat en més d’una ocasió la revista CafèAmbLlet), i a més, fou president ni més ni menys que de la secció de bàsquet del F.C. Barcelona entre el 1986 i el 2003, del qual també en fou vicepresident.

      Curiosament, tot comença i acaba al Barça, passant per Abertis. I suposo que dins del càrrec de Salvador Alemany al CAREC, hi haurà promocionar tot allò que aporti diners als ‘lobbies’ financers convergents, perquè al que és al país i a les arques públiques ja hem vist que no; només cal veure la fal·lera privatitzadora i endeutadora que té aquest govern, amb la inestimable ajuda dels seus socis d’ERC, els Socialistes amb altres temes com BCN World, o amb els Populars amb segons quins assumptes d’aquells que es parlaven a ‘La Camarga’. Potser en Felip Puig ens ho podria explicar millor això. En fi, tot plegat per aconseguir el “lideratge” de l’audiència, quan jo m’entestava en creure que l’objectiu no era més que la qualitat. En definitiva, la programació sencera de TV3 en orris cada vegada que hi ha Fórmula 1 per un grapat d’audiència. De veritat que la qualitat de la nostra televisió pública, la de tots i totes, ha d’estar a expenses del que aporti un “esport” elitista, individualista i eminentment capitalista? Ens explicaran algun dia la veritat de tot plegat? Faran públics els contractes amb MediaPro? Traurem mai l’entrellat de la importància del sector del motor a Catalunya? Perquè, personalment, no veig jo que doni tanta feina; o, si més no, no crec que els llocs de treball a la SEAT depenguin de si veiem la Fórmula 1 o no a la televisió pública, i si és que sí, que ens ho expliquin. El mínim que pot fer tot govern és explicar quines inversions fa amb els seus organisme públics, i més amb l’arma propagandística més gran que tenen com és la televisió. Fa temps que la seva imparcialitat és més que dubtosa, però el constant plegament a les estructures financeres i als ‘lobbies’ econòmics comencen a fer pudor. 
Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

w

S'està connectant a %s